Postcrossing

DSC_4270Krijg jij wel eens een kaartje? En dan geen pakketje wat je hebt besteld, of een brief van de gemeente, maar een echt persoonlijk kaartje. Grote kans van niet, aangezien alles gewoon over internet gaat, maar niks is leuker dan een leuk kaartje van iemand in de brievenbus! Gelukkig bestaat er Postcrossing.Postcrossing is een site waarop je kaartjes kan sturen naar mensen over de hele wereld. Voor elk kaartje dat je stuurt krijg je een kaartje terug van iemand anders ergens vandaan. Ik vind dit zelf echt een supergaaf project, en het is heel groot met bijna 600 duizend gebruikers uit 215 verschillende landen. De site is wel Engels, maar dat maakt in principe niks uit.

Ook is Postcrossing veilig, want alleen degene die jou een kaartje stuurt ziet jouw adres, voor de rest niemand, en jij ziet ook niet het adres van degene van wie je een kaartje hebt gekregen.

Het werkt als volgt: Als eerst maak je een profiel aan, waarin je wat over jezelf vertelt en een foto toevoegt. Dan klik je op ‘send a postcard’. Je krijgt een willekeurig adres en een ‘postcard-ID’, die elke keer verschillend is. Het is heel belangrijk dat je dat nummer op de kaart of envelop zet, want als de persoon jouw kaart ontvangt kan diegene met dat nummer jou een berichtje sturen en je profiel bekijken.

Als je een stuk of zes kaartjes hebt verstuurd, zal je na een tijd vanzelf kaartjes in jouw brievenbus vinden. Die kunnen ook van over de hele wereld komen.

Bijna iedereen op de site stuurt gewoon echte kaartje die je in de winkel kan kopen, maar ik vind het leuker om zelf iets te maken en creatief bezig te zijn. Daarom vind ik het ook wat leuker om kaartjes te sturen dan te ontvangen, haha.

Je kan op je kaartjes van alles zetten, iets over Nederland, je hobby’s, je familie, je favoriete quote, welke boeken of films je leuk vindt, whatever. Als je de taal van je ontvanger niet spreekt schrijf je in het Engels. Je kan ook gewoon bijna niks op het kaartje zetten, dat vind ik soms ook leuk om te doen, want dat kan je zelf meer losgaan met knippen en plakken.

Ik heb vorig jaar een profiel aangemaakt op Postcrossing en was toen fanatiek begonnen, maar na een paar kaartjes begon het me te vervelen. Ik heb in totaal 9 kaartjes verzonden en 7 kaartjes gekregen. Nu ik een blog heb, had ik weer zin om te gaan beginnen, ook omdat het me leuk leek om aan jullie te laten zien wat voor kaartjes ik stuur (en ontvang).

Dus hierbij laat ik drie kaartjes zien die ik heb gemaakt en opgestuurd!

DSC_4246DSC_4253Het eerste adres wat ik kreeg was van een meisje in Rusland. Ik heb zelf een soort ‘polaroid-kaartje’ gemaakt en schreef op de achterkant wat over Nederland. Ook heb ik er een labeltje bij geplakt en ‘Greetings from Holland’ erop gezet. Met nog een korte quote erbij kon het in de zelfgemaakte envelop!

DSC_4256DSC_4257Het tweede adres was naar een vrouw in Amerika. Deze is wat simpeler, maar toch schattig. Ik maakt opnieuw zo’n polaroid-kaartje met een leuk plaatje (met polaroids), en schreef weer wat op de achterkant (zelfpromotie, lol). Nog een stukje washi-tape erop en hij kan in de envelop!

DSC_4263DSC_4267Het laatste kaartje wat ik maakte was voor een man in Brazilië. Er stond op zijn profiel ‘no envelopes please’, ok dan niet. Het was best wel lastig om een creatieve kaart te maken waarbij het adres en de postzegels op de voorkant moesten. Ik ben aan de slag gegaan met washi-tape zoals je ziet en het enige wat ik op de kaart heb gezet is weer ‘Greetings from Holland.’ Ik vind hem eigenlijk helemaal niet mooi, maar hé, ik ken hem toch niet. DSC_4270Dat waren ze dan alweer. Bedankt voor het lezen!

 

Reacties zijn altijd welkom! Natuurlijk neem ik dan ook even een kijkje op jouw blog 🙂

8 gedachtes over “Postcrossing

Geef een reactie

