Herinneringen aan Sinterklaas

Het is weer bijna Sinterklaas, yeah! Zelf heb ik geen kleine broertjes of zusjes, maar we vieren het altijd nog wel voor de gezelligheid. Op 5 december gaan we met familie een zelfbedacht spel doen. Ik zal het even uitleggen… Iedereen heeft een envelop gekregen met vier briefjes. Er zijn vier categorieën cadeautjes: nieuw, eetbaar, zelfgemaakt en tweedehands. Op de briefjes die je krijgt staat bijvoorbeeld ‘nieuw-oma’ of ‘tweedehands-Bart (mijn broer)’. Dan moet je een nieuw cadeautje voor oma kopen en een cadeautje wat je weg wil hebben aan Bart geven. Je geeft in totaal dus vier verschillende cadeautjes aan vier verschillende personen. We vieren het dus niet uitgebreid, maar gewoon gezellig.

Sinterklaas-cadeautjes

Maargoed, dat is niet waar ik deze blogpost over wilde schrijven. Vroeger toen ik nog geloofde vond ik Sinterklaas altijd geweldig (nu nog steeds hoor). Ik zette mijn schoentje, zong liedjes, telde af tot pakjesavond en verkleedde me als Zwarte Piet. Het leek me leuk om even herinneringen op te halen die waarschijnlijk iedereen nog wel herkent (en stiekem wel een beetje mist).

Extra lief

November… Sinterklaas is in het land! Natuurlijk krijg je alleen cadeautjes als je extra lief bent, anders moet je in de zak mee naar Spanje… De weken voor Sinterklaas probeerde ik me voorbeeldig te gedragen. Tafel afruimen, extra lief zijn voor papa en mama, kamer opruimen… in de hoop dat ik dan meer cadeautjes kreeg van Sinterklaas. Helaas hield ik dat lief zijn maar een paar dagen vol.

Tekeningen

Op de basisschool, thuis, ik maakte allemaal tekeningen van (en voor) Sinterklaas en Zwarte Piet om ze in mijn schoen te doen. Altijd dezelfde soort tekeningen, ik was wel een beetje teleurgesteld toen ik ze later in een doos op zolder vond… haha.

Schoen zetten

Het spannendste… je schoen zetten! Vlak voor ik naar bed ging pakte ik mijn schoen en zette hem voor de openhaard. Ik stopte er mijn tekening in en een wortel voor Amerigo en daarna zong ik Sinterklaas Kapoentje. Ik kon ’s avonds moeilijk slapen en werd ’s ochtends vroeg wakker omdat ik zo benieuwd was. Zat er iets in? Meestal wel, chocolade munten bijvoorbeeld. Maar soms zat er ook een krantenpop in met een briefje van mijn broer: ‘Grapje!’. Wat was ik dan boos, haha…

pepernoten_Large

Pepernoten

Pepernoten, kruidnoten, chocoladeletters… Oooh! En niet alleen vroeger, ook nu geniet ik er volop van. Ook van die schuimpjes geven me een echt Sinterklaas gevoel.

Liedjes

‘Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan…’ Dagenlang stond de radio aan met Sinterklaas liedjes en ook bij de intocht zong ik ze samen met alle andere kinderen hard mee. ‘Komt hij al?!’

Verkleden

Als ik helemaal in de Sinterklaas stemming was vond ik het altijd leuk om me te verkleden. Ik haalde de doos met verkleedkleren overhoop en trok een Sinterklaas- of een pietenpak aan. Met de kriebelende baard en een mijter die over mijn ogen hing liep ik naar beneden en begroette ik mijn moeder met een lage stem. Na vijf minuten deed ik het veel te warme en kriebelende pak alweer uit en ging ik me als Zwarte Piet verkleden. Er komt nu opeens iets in me op: ik weet nog precies hoe die baard rook, niet muf ofzo (nouja, misschien een beetje), maar die geur kan ik zo weer voor me halen, haha.

3557510_1_org

Pieten diploma

Op school moesten we met gym onze Pietendiploma halen. Wat was dat leuk! Over banken lopen, pakjes in schoorstenen gooien, koprollen maken… En aan het eind van de middag kreeg je dan je Pietendiploma, yes!

Pakjesavond

En dan is het 5 december… pakjesavond. Ben ik wel lief genoeg geweest? Zou Zwarte Piet wel langs mijn huis komen? De hele dag keek je uit naar die avond en dan is het zover. Met je familie zit je vol spanning te wachten tot er op de deur wordt geklopt. Op een gegeven moment gaat iemand van je familie naar de wc en even later wordt er hard op de deur gebonsd. Je stormt naar de deur en ziet nog snel iemand wegrennen: Zwarte Piet! Er staan twee grote zakken voor de deur vol cadeautjes. De zakken worden naar de kamer gesleept en dan is het tijd om uit te pakken! Spannend…

Naar mijn mening heb je echt geen complete jeugd gehad als je thuis geen Sinterklaas vierde, want god, wat was dat leuk!

Waarschijnlijk zijn sommige dingen bij jullie anders geweest, maar veel zullen jullie ook wel herkennen, toch?

Collab

Dit artikel maak deel uit van de Sinterklaas collab met de blogsquad. We hebben met een groep meiden een collab waarin allemaal iets over Sinterklaas plaatsen. Om naar de blogs van andere meiden te gaan én om te lezen wat de blogsquad nou precies is moet je hier klikken.

Vier jij Sinterklaas of niet, en wat ga je doen?

Liefs, Veerle

 

24 gedachtes over “Herinneringen aan Sinterklaas

  1. Wat leuk om te lezen. En ik vier sinterklaas mijn (jongste) nichtje gelooft nog denk ik (ze Is 5) van mijn neefje weet ik het niet. Wel vieren We sinterklaas op 5 december. Mijn nichtje viert de ‘echte pakjesavond’ op 6 december. Heel leuk elk jaar.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

