Wat mag ik hopen?

Wat mag je hopen? Denk daar maar eens over na. Mag je hopen dat iets goed komt? Dat je gemogen wordt? Wat is hopen eigenlijk? Een uitprobeersel op mijn blog: In gaan op een bedachtzame vraag.Hopen. Hopen? Ik hoop… Ik hoop dat iets gebeurt zoals ik dat wil, naar mijn verlangen. Hoop jij dat ook? Hopen. Hopen zand, hopen klei? Had je het durven hopen? Ik heb hoop.

Hopen: iets positiefs verwachten. Positief? In jouw ogen misschien positief, maar zo mens als wij zijn hoopt iedereen wel eens dat iemand die je niet mag af gaat voor een groep mensen, dat hem iets overkomt. Mag je dat hopen? Gewoon, leedvermaak. Je wenst diegene geen ongeluk toe, maar je hebt er geen moeite mee als hij de bus zou missen. Omdat je gewoon niet zo’n klik hebt met die persoon.

Mag je hopen dat je docent ziek is morgen, zodat dat vervelende lesuur uitvalt? Mag je hopen dat die irritante docent een vreselijke griep krijgt?

Mag ik hopen dat dit wordt gelezen? Als het 100 keer is gelezen, mag ik dan hopen dat het 150 keer gelezen wordt? Is het wel goed, nooit genoeg hebben, steeds meer willen?

Mag je hopen dat je vervelende tante niet op je verjaardag komt? En als ze dan wel komt, mag je dan hopen dat ze geld geeft als cadeautje?

Of als mensen aan één of andere talentenjacht doen, winnen en vervolgens zeggen ‘dat had ik niet durven hopen!’. Tuurlijk wel. Als je mee doet aan zoiets, tuurlijk hoop je dan dat je wint. Je zegt maar van niet, om bescheiden over te komen.

Hopeloos met hoop. Is hoop belangrijk, heeft hoop nut? Mensen die niet hopen worden vaak gezien als mensen die het leven niet zo zien zitten.

DSC_7895.JPGHopeloos, maar zonder hoop.

 

13 gedachtes over “Wat mag ik hopen?

Geef een reactie

