De vegetariër tag

Het is weer tijd voor een tag. Dit is een tag speciaal voor vegetariërs, zoals ik. Ik heb deze tag verschillende keren voorbij zien komen, en nu is het tijd om hem in te vullen. Alle details lees je natuurlijk in de tag, maar wat geen vraag is maar wat ik wel wil vermelden is dat ik wel vis eet. Ik ben dus ‘geen echte vegetariër’ volgens een hoop mensen, en dat klopt, ik ben een zogenaamde pescotariër, haha.

Maargoed, laten we naar de tag gaan!

1. Hoe oud was je toen je vegetariër werd?

Ik had eigenlijk niet de keuze om vegetariër te worden, mijn ouders zijn het namelijk geworden toen ik werd geboren. Ik ben zo opgevoed, en heb het dus eigenlijk nooit gemist. Toen ik klein was wist ik natuurlijk nog niet precies wat vegetarisch was en zo, dus op kinderfeestjes at ik gewoon knakworstjes en af en toe ander vlees. Toen ik oud genoeg was (een jaar of 6,7) besefte ik wat vegetarisme is, etc. en at ik zelf geen vlees meer. Als je nog zo jong bent is dat niet zo moeilijk, mijn ouders aten vegetarisch, dus ik ook.

2. Heb je vrienden en familieleden die ook vegetariër zijn?

Mijn ouders zijn vegetarisch zijn eten vanaf mijn geboorte. Verder heb ik nog twee oudere broers en een zus. Mijn broers eten bij ons thuis gewoon vegetarisch, maar bij zichzelf thuis eten ze wel vlees (niet overdreven vaak). Mijn zus (20) is gehandicapt, ze woont nog bij ons thuis, dus eet ze vegetarisch. Ze lust wel vlees. Ik heb ook nog twee vriendinnen die vegetariër zijn.

3. ‘Zondig’ je wel eens?

Vis eten noem ik geen zonde, want dat is een gewoonte voor mij. Voor ‘echte vegetariërs’ zou dat wel een zonde zijn, maar ik alleen geen vlees, wel vis, zuivel en ei. Soms eet ik wel eens per ongeluk vlees. Vorig jaar was ik op een barbecue waar ik dacht een vegetarische burger te eten. Waarschijnlijk was dat een echte hamburger, de vier dagen erna kwam alles wat ik at er ook weer uit. Mijn lichaam is daar gewoon niet aan gewend. Ook was ik een keer met vriendinnen bij de Mac, waar ik een visburger had besteld. Er was iets fout gegaan, dus kreeg ik een Mac kroket. Zonder besef begon ik te eten, maar na twee happen zei een vriendin dat het een kroket was. En het grappige was, ik merkte het niet eens (omdat ik bijna nooit bij de Mac eet) en ik vond het gewoon lekker. Maar toen ik wist dat het vlees was vond ik het niet meer lekker. Het idéé dat ik vlees eet vind ik veel erger dan het feit dat ik het eet, snap je? Ik denk dat alleen vegetariërs dat kunnen begrijpen, haha.

4. Wat is je favoriete vleesvervanger?

Ik ben echt gek op groentekroketten. Ik heb geen idee of het hetzelfde smaakt als een echte kroket, maar ik vind het echt eerlijk, vooral bij friet. Sommige vleesvervangers vind ik een beetje droog, maar het meeste is wel lekker.

5. Mis je wel eens iets als vegetariër?

Nee, over het algemeen niet. Ik vind het wel eens vervelend als ik bij anderen eet. Soms wordt er dan apart voor mij gekookt, dat is geen moeite, maar ik voel me er toch altijd een beetje schuldig over. Ook is het in restaurants niet altijd even makkelijk, maar meestal is er ook voor vegetariërs genoeg keuze. Maar ik mis het vlees absoluut niet, maar dat kan ook niet, omdat ik nooit heb geleefd als ‘vleeseter’.

6. Zou je ook veganist willen worden? Waarom wel/niet?

Nee, dat zou ik niet willen. Dan moet je bij alles letten op wat je eet. Ik hou van kaas en ei, maar ik zou denk wel zonder kunnen. Maar veganistisch gaat natuurlijk niet alleen over vlees en zuivel. Je mag ook geen andere producten eten waar dierlijke producten in zijn verwerkt, zoals snoep. Ik zou het wel best een maand willen proberen, maar ik zou niet de stap willen zetten naar veganistisch eten.

7. Zijn er mensen door jou vegetariër geworden?

Vorig jaar heb ik mijn betoog gehouden over dat mensen minder vlees moeten eten. Er was een meisje uit mijn klas dat vroeger vegetarisch at, maar daarna het had laten liggen en gewoon weer vlees at. Door mijn betoog is ze weer gestopt met vlees eten, dat vond ik wel heel leuk om te horen.

Dit is niet de volledige tag, ik heb drie vragen er niet ingedaan omdat ik die niet zo van toepassing vind op mij. Maar ik vond het wel erg leuk om in te vullen! Ik ben heel blij dat ik vegetarisch eet en zou het meer mensen aanraden, maar het is natuurlijk alsnog jouw eigen keuze.

Ben jij vegetariër, of ben je ermee bezig?

X

16 gedachtes over “De vegetariër tag

  1. Veganist is inderdaad een stuk zwaarder. Groentekroketten zijn hartstikke lekker! Als je niet gewend bent aan de smaak van vlees mis je niets. Vleeskroketten zijn qua smaak wel anders natuurlijk, maar het kroket concept is hetzelfde.

    Like

Geef een reactie

